Framtidsplaner och grubbel

Imorgon är det dags. Då skriver vi på kontraktet. Husägare. Jag kan knappt tro att det är sant! Stor tomt, frihet... Vi är så lyckliga så vi håller på att spricka, låt det gå fort nu! Kommer uppdatera mer om huset senare.

Hus innebär möjligheter, och vi kommer ha fullt upp med att rusta det till en början, men sen när vi landat då finns det ju plats - plats för en valp. Hugo fyller 4 år nu till sommaren och även han har börjat landa i sig själv. Det känns som att vi kommer vara redo för en ny familjemedlem, kanske inte direkt, men inom ett år. Men det kräver planering, och tro mig, jag har funderat över detta en lång lång tid. Hur väljer man rätt? Hur vet man vad som är rätt? 

Ska vi ha en tik eller en hane? Vilken ras? Uppfödare? Vad passar egentligen oss?

Visst, jag är störtkär i min Hugo och ångrar inte en sekund med honom. Men jag känner att en Flat kanske ändå inte är riktigt rätt. Energin och samarbetsglädjen, lojaliteten, allt det vill jag ha kvar. Sen är hundarna SJÄLVKLART individer och olika precis som oss. Men ja, jag vill "testa" på en ny ras.
Vad pysslar vi då med egentligen aktiveringsmässigt; vi spårar, vardagsmotionerar med cykelturer och drag, pysslar med lite rally- och mestadels lydnad. Vi apporterar men inget "seriöst". Och jag trivs med allt detta, kan absolut tänka mig fler "grenar" men att valla känns lite omständigt. Så vallhund stryks i nuläget, i alla fall som det känns nu. En brukshund då (utöver de vallande)? Ja varför inte, men hur ska man veta? Vill ha en mellanstor eller stor hund som passar till det vi pysslar med. Och innan jag ens fördjupar mig i tik eller hane, så ska jag ha bestämt mig för vilken ras vi ska dela vardag med. 

I slutändan så kommer det säkert landa på en retriever. Men jag har alltid haft drömmen om att äga en boxer. Och den tanken släpper inte. Hur valde ni ras, och har ni några bra tips att komma med? 





Kommentarer
Sophie Ljunggren säger:

Jag har en aussie och har inte planer på att valla - vi fokuserar på lydnadstävling och eventuellt agility. Min personliga erfarenhet är att bara aussien har en uppgift så är den nöjd, det är ju ingen soffliggare. Viljan, energin och lusten i denna ras är mer än vad jag någonsin önskat mig. Kommer aldrig välja en jakthund igen tror jag :) :) För det du ska göra med en hund tror jag absolut att en aussie passar. Jag valde aussien just för samarbetsviljan med ägaren.

2015-03-12 | 21:00:52
Bloggadress: http://www.hundtema.se
Elin & Olle säger:

Ren slump, ja hade träffat 2 tollare innan som inte tilltalade mig speciellt, träffade 1 till o föll för honom, o idag är ja ägare till den hundens halvbror som blir 4 i juli, o ja e såld på rasen idag! o kommer skaffa fler tollare i framtiden :D
men jag kommer även ha andra raser, jag är såld på aussie och kommer troligen skaffa de som nr2 (om rätt tik ska ha valp då, har inte hittat någon kennel ja fallit för pladask än)
men de e i framtiden, just nu får ja inte ha fler hundar tyvärr, så ja o min toker får leva vidare bara vi 2 :)

Aussie föll ja för redan innan ja skaffa olle, men de va tillfället som gjorde att ja ens fick skaffa olle, och ja har tittat på massa olika raser men hur ja än vrider o vänder på de faller ja tillbaka på aussie o tollare :)

2015-03-12 | 23:24:35
Bloggadress: http://teamtollare.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback