Hitta rutan

Under de få starter vi gjort (3st genomförda) i klass 2 på lydnaden så har rutan alltid suttit som en "smäck" om man nu får kalla det så med 9p på alla tre. OM han däremot skulle hamna fel, eller vända sig om innan han är framme så skulle jag aldrig kunna skicka honom igen. Varför? Jo, min hund har inte lärt sig exakt VAD rutan är. Och det har matte med hjälp från helgkursen vi var på kommit under fund med...

Vad Hugo vet om rutan är att man ställer upp, och på kommando så ska man springa ut från föraren för att sedan ställa sig på kommando. Han kan springa till rutan om jag står mitt framför och har honom i fotpositon. Skulle jag stå vänd åt något annat håll så springer han. Men inte mot rutan. Utan rakt ut mot det håll mitt ansikte pekar. Så det kan bli! Man får vad man belönar och förstärker, omedvetet eller medvetet :)

Så nu gäller det att hitta rutan. Back to basics, target och belöning mitt i. Vi återkommer med hur arbetet går!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback