Veterinärjättarna, prisjägare eller exklusiva?

En sammanställning gjord av ett av våra största försäkringsbolag, Folksam, visar att skillnader i pris mellan våra stora veterinärkedjor och mindre kliniker eller ensamstående företag skiljer sig med upp till 60%. DET är en stor skillnad!
I vår stad finns en utav veterinärjättarna, Evidensia. Jag har gått dit en gång för en vaccinering. Visst, de tar betalt, men anledningen till att jag främst inte går dit är den kyliga atmosfären. Att man inte blir hälsad på, att man känner sig skyldig när man anmäler sig framme vid disken när personalen sitter och knapprar på en dator och blir avbruten. Det är tråkigt, för om något skulle hända så väljer jag att sätta mig i bilen och åka några mil istället för att gå till kliniken som finns här i min stad. OM det nu inte skulle vara något som är så pass akut att det inte finns något annat att välja på så att säga. Solstadens smådjursklinik har vi vänt oss till några gånger och där känner man sig välkommen och tas om hand!

Just i stadens klinik så har det hänt väldigt mycket som kan få en att tappa hakan och häpna. Borde man inte som utbildad veterinär eller djurvårdare värna om djurens bästa och inte leta och gräva efter problem som de kan tjäna en extra peng på? Misstag kan hända hos alla. Men att under en sövning börja göra en tandundersökning och boka in en ny tid för att skrapa tandsten eller rycka lite tänder under ett senare tillfälle är galet. Och att rycka fler tänder än tänkt utan att meddela djurägaren är fel. Vi lämnar ut våra älsklingars liv i någon annans händer. Ska vi då inte kunna lita på dem?

De stora kedjorna ska väl inte se oss och våra sjuka djur som pengar när vi öppnar dörren och kliver in? Och när en av våra stora försäkringsjättar tycker att prisskillnaderna är oskäliga så borde man kanske reagera. Jag tycker att det är synd när man inte kan rekommendera veterinärkliniken som finns i ens egen stad. 

Källa: Folksam


Kommentarer
Christina säger:

Det är så trist. Det är vad som är på väg att hända inom djurbutikerna också.

2015-02-24 | 10:20:03
Bloggadress: http://socialahundar.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback